Direktlänk till inlägg 2 september 2007

socialkonstruktionism

Av Andersson - 2 september 2007 14:38

Detta inlägg är skrivet med anledning av det vi pluggar just nu. Socialkonstruktionsim/struktivism.

Jag ska inte bli för djup i beskrivningen men det bygger på tanken att vi människor som individer och som grupper konstruerar omvärlden genom vårt mänskliga medvetande.


Detta väcker frågor om vår omvärldsbeskaffenhet. Måste det se ut som det gör? Varför ser det ut som det gör?


Exempel, Finns universum?

Jag har aldig varit där.

Jag har enbart blivit upplyst om att det existerar.

Jag har sett bilder av det, konstruerade av människor.

Om ingen berättat för mig om universum eller visat mig några bilder. Hade det fortfarande existerat då?

Svaret för de flesta är "Ja, vi vet ju att det finns." Men om inte jag eller någon annan blivit upplyst om det så hade det inte haft någon del av våra liv och därför inte existerat för oss.

Om jag kunde skulle jag kunna hitta på att det finns ett "andra universum", enligt fysiklagen skulle ingen kunna se det eller åka dit, men enligt matematiska beräkningar ska det existera i teorin. Låt oss också säga att detta andra universum ska av naturliga skäl utöva stort inflytande på våra liv, som astrologi. Om vi sedan tror på detta så blir det ju sant! Vi vet ju att det finns där, det har effekt på oss. Det är vetenskapligt bevisat. Vad gör min fejk mindre värd än "standard" universum? Det faktum att folk köper existens av den senare varianten. Men ingen, vi vet att universum finns där uppe, vi har varit på månen och skickat sonder över vårt solystem. Men poängen är att vi enbart lever i vårt medvetande och kommer aldrig där ifrån. Vi kan inte spränga medvetandets gräns. Det sätter obönhörligt begränsingen för vad vi vet.



En annan sak. Ta ett komplex som anorexia.

En person med anorexia blir sjukligt smal. Oftast drabbas tjejer. Hur smal hon än blir så tycker hon att hon ser (för) tjock ut. Det är inget hon ljuger om, fast det för oss andra tycks vansinnigt. Blir hennes upplevelser mindre sanna för att vi ser något annat? Nej, det hon ser är hennes verklighet, hennes konstruktion bildad av hennes medvetande. Vem som är fet eller smal är en konstruktion, det finns inget objektivt natuligt givet mått. Säg BMI, ja det är ett av oss människor instiftat mått, jag vet personer som har ett BMI på nära 40 (normalviktig enligt skalan  är 17-25. 40 är asså grovt överviktig och lider av fettma. Det är bara det att mannen med 40 har 5% kroppsfett. Det är livshotande lite, ungefär som en anorektiker. Hur kan han då få utslag 40 på BMI-skalan? Svar: Han heter Ronnie Coleman har sjuk mycket muskler.


Det vi lär oss av detta exempel är att skalor är konstruktioner instiftade av människor som ska objektivt mäta världen. Men de är mänskliga och därmed en konstruktion från början och det lurar oss om vi inte tar det i betänkande.


Äkta sociala konstruktioner och falska

 Jag skulle vilja säga att det existerar både äkta och oäkta sociala konstruktioner.


Äkta, pengar. Pengar existerar bara för att vi har hittat på det. Det finns inget naturligt givet med pengar. Ändå har det en enorm påverkan av våra liv och är ett faktum för oss alla. Kärlek? Det är också en social konstruktion. Vi människor har satt upp reglerna för det och lever i vår konstruktion av kärlek. Den existerar för att vi tror på den.


Oäkta

en sten. enkelt, en sten är en klump hård massa. Vi kan kalla den för en sten, men aldrig få den att försvinna för att vi slutar tro på den. Vi kan, möjligen få den att spela en försvinnande liten roll för våra medvetanden men inte ens detta skulle få den hårda massan att försvinna. Dock ordet sten.  Orkar inte mer slutar här. 



  

 
 
TG

TG

7 september 2007 17:58

En liten frågeställning: vad är meningen att ni ska komma fram till med ifrågasättanden av självklarheter såsom universums existens? På vilket sätt kommer det er till gagn i era framtida yrkeskarriärer?

http://tg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andersson - 16 november 2007 00:37

Här e en fin låt.

aa

Av Andersson - 16 november 2007 00:11

Ute lite ikväll. Väldens Bar med erik å pullan. sen kom lillkarin och sist pierre å rickard. "Jag gick till baren å beställde två glas öl" som pontiak så poetiskt sjöng (eeh najaa?) Sen åkte vi med Karin till Donky å käka. Karin e färsking på köra ...

Av Andersson - 14 november 2007 16:15

Kan fylla en hel bloggsida med skit just nu men jag struntar i det. over and out....

Av Andersson - 12 november 2007 09:19

Det behövs lite krydda för att måndagsångesten ska försvinna, såsom bra intressanta nyheter som får en att vilja se framåt. Nu ska jag va ordentlig å gå iväg till skolan å plugga på tentan. I eftermiddag blir det "träff" med Elias. Ska försöka klämma...

Av Andersson - 11 november 2007 12:20

Igår va det fest hos Pullan. Vi käka pizza å drack öl i hans festlokal. Sen vart det sent och ingen ville dra ut så jag drog själv till trappan och det sög. Kände typ ingen. Drog tillbaka till festen och sen fick jag med mig Gurra å Elin vi träffa på...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards